Indskolingen (0. - 3. klasse)

INDSKOLINGENIndskolingen
Velkommen til indskolingen på afdeling Alkjær.
I vores indskoling er trygge rammer og trivsel i fokus. Vi arbejder tæt sammen i teams om klassen og årgangen, og det betyder, at dit barn er sammen med voksne, som barnet kender, og som ved, hvad netop dit barn har af unikke træk og behov. Vores vigtigste opgave er at give dit barn en god opstart til skolelivet med læring og gode venskaber.

Faglighed i indskolingen
I indskolingen er fokus på opbyggelse af barnets faglige fundament. Træning af bogstaver og bogstavernes lyde samt talindlæring og sproglig opmærksomhed er centralt for de yngste årgange. Når barnet er parat kobles læsning og arbejdet med matematiske strategier på. Bevægelse indgår som en del af skoledagen.

Trivsel i indskolingen
Klassens miljø og trivsel er afgørende for, at dit barn har det godt og kan lære nyt. Et godt forældresamarbejde om klassens trivsel og fælles aftaler for klassen gør skoledagen tryg og forudsigelig for barnet. Aftaler om f.eks. afholdelse af fødselsdage, legegrupper og andre former for spilleregler, der understøtter klassens fællesskab, er med til at udvikle børnenes sociale kompetencer og skaber et sundt og inkluderende miljø i klassen. Vores. 3. klasser er læringsvenner for kommende 0. klasse-børn. Det betyder, at når et barn starter i 0. klasse hos os, så har barnet sin egen læringsven, som er et kendt ansigt i frikvartererne og som man laver ting sammen med i løbet af skoleåret.

Skole-hjem samarbejde i indskolingen
Et godt skole-hjem samarbejde er af stor betydning for dit barn. Forældrerollen til et indskolingsbarn handler om at gøre barnet selvhjulpent og skabe gode rammer for barnets skolegang og læring. Du hjælper dit barns læring og trivsel ved at vænne dit barn til at få rutiner omkring skole, så morgenmad, pakning af skoletasken, samtaler om skolen og træning i tal, bogstaver og læsning bliver en naturlig del af hverdagen. Børn spejler sig i deres forældre, så når du viser, at skolen er vigtig, smitter det også af på, hvordan dit barn ser på skolen.