Ringkøbing Skole

Visionen og den pædagogiske platform

Ringkøbing Skoles vision ”Ringkøbing Skole – her lykkes alle” gælder også for SCV.

Ringkøbing Skole og SCV holder hele tiden for øje at leve op til Folkeskolelovens ord om, at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som muligt.

Ringkøbing Skoles og dermed SCV´s pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i det Fælles Børne/Ungesyn, som er beskrevet i kommunens Børne- Unge politik.

Hovedtemaerne i politikken omhandler bl.a.:

• at udvikle stimulerende og støttende læringsmiljøer
  • at have en god dialog og et godt samarbejde med forældrene
  • at børnene mødes af tydelige, autentiske og anerkendende voksne
  • at anerkendelse af det enkelte barn er et bærende element i arbejdet

I SCV og på skolen i øvrigt har vi den grundlæggende antagelse at:

• børn gør det rigtige, hvis de kan
  • børn gør det bedste i de givne omstændigheder og ud fra egne ressourcer
  • børn vil gerne tages alvorligt; ses, høres og forstås
  • børn ønsker at være en del af fællesskaber
  • børn ønsker mening i deres liv

Alle elever mødes derfor med fokus på såvel den personlige, sociale og faglige udvikling. Skolens fornemste opgave er at medvirke til, at eleverne er klar til livet både her og nu men også at forberede dem på voksenlivet. Det gør vi ved at skabe de bedst mulige betingelser for, at alle børn opnår en bevidsthed om egne ressourcer og kompetencer, så de bliver i stand til at tage ansvar for de valg, som træffes i voksenlivet. Forudsætningen for læring er trivsel og gode sociale relationer.

I hverdagen betyder det, at børnenes sociale og personlige kompetencer udfordres ved at:

• undervisningen tager udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone
  • undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i forskellige tilgange f.eks. praktisk, konkret og oplevelsesmæssigt
  • der fastholdes en struktur med tydelige aftaler og positive rutiner
  • de voksne er anerkendende og nærværende
  • sikre at børnene får en selvindsigt i egne kompetencer, potentialer og udfordringer
  • støtte hver enkel i at danne sig en mening og se sammenhænge, så de derved får tryghed til at handle i deres eget liv

I hverdagen betyder det, at børnenes faglige kompetencer udfordres ved at:

• undervisningen tilpasses den enkeltes faglige niveau
  • den faglige læring prioriteres højt
  • der skabes en sammenhæng mellem den personlige/sociale udvikling og den faglige læring
  • der arbejdes med forskellige undervisningsformer (klasse, individuelt, projekttilgang og praktisk)
  • nysgerrighed og fantasi udfordres
  • der arbejdes målrettet med den sproglige og kommunikative udvikling
  • pc indgår som et arbejdsredskab og eventuelt hjælpemiddel

Inklusion i almendelen på Ringkøbing Skole

Eleverne i SCV mestrer at være en del af almendelen på Ringkøbing Skole på meget forskellig vis. Vi tilstræber, at eleverne til en hver tid er så stor en del af almenområdet, som det er muligt for den enkelte.

Nogle elever:

• har brug for at have alle deres timer i SCV, men er inkluderet i andre fællesskaber som f. eks. frikvarterer og fælles arrangementer
  • har brug for at have langt den største del af dagen i SCV, men inkluderes i almendelen ved at være fast tilknyttet en klasse i enkelte timer/fag. Vil over tid efterhånden kunne inkluderes fuldt ud i almendelen enten på Ringkøbing Skole eller på den klasse/skole, de oprindeligt kom fra.