Ringkøbing Skole

Modtageklasser og sprogbaseret undervisning

MODTAGEKLASSER
Velkommen til modtageklasserne på afdeling Alkjær.
Her får dit barn en tryg og god opstart i den danske folkeskole med basisundervisning i dansk. Forskellige sproglige og kulturelle baggrunde er vores ramme, og hos os er respekt og forståelse for forskellighed helt centralt. Vi er et lille fast team af lærere og pædagoger, og vi har et tæt samarbejde, både inden for egen skole og med skoler i resten af kommunen. På den måde sikrer vi den bedste udslusning til almenklasse, når dit barn skal forlade modtageklassen. Som forælder til et barn i modtageklassen tages du også ekstra i hånden, således at du i løbet af dit barns tid i modtageklasse bliver klar til fortsat at indgå i et tæt skole-hjem samarbejde, når dit barn skal ud i almen klasse.

Faglighed i modtageklasserne
Det faglige fokus i modtageklasserne er på at lære dit barn dansk, således at barnet, når det udsluses til almenklasse, kan fortsætte sin læring og udvikling i folkeskolens fag. Derfor modtager dit barn basisundervisning i dansk inden for et bredt spektrum af folkeskolens fag - med fokus på dansk og matematik. Det kræver meget energi af barnet at gå i skole og lære på et nyt sprog, derfor er det vigtigt, at barnet møder veludhvilet i skole og har en god sund madpakke med - på den måde kan du som forælder bedst hjælpe dit barn til at have god energi til læring og leg hele dagen.

Trivsel i modtageklasserne
For de fleste af vores børn er modtageklasserne det første møde med den danske folkeskole - det er her barnet lærer og motiveres til at indgå i nye relationer og venskaber i løbet af skoletiden. Vi vægter et rummeligt og trygt klassemiljø, hvor der er plads til det enkelte barn og til at støtte barnets læring og udvikling, så det kan indgå i forpligtende respektfulde fællesskaber.

Skole-hjem samarbejde i modtageklasserne
Det kræver meget energi og overskud af barnet at lære og udvikle sig på et nyt sprog. Vi har derfor et tæt samarbejde med forældrene, hvor vi har dialog om, hvordan både skole og hjem bedst muligt støtter barnet i denne udvikling, ud fra barnets særlige behov og udgangspunkt. Vi kommunikerer gerne med tolk og andet sprog end dansk, således at forståelsen i kommunikationen er sikker. Det er vigtigt for barnets motivation og indlæring, at både skole og hjem er velinformerede og har et godt samarbejde. Det gør skoledagen tryg, og overskuddet til læring øges.

SPROGBASERET UNDERVISNING
Sproget har en dobbelt rolle i folkeskolens fag. Dels er det gennem sproget, at eleverne tilegner sig det faglige indhold og dels er det med sproget, at de lærer faget.
Alle fag har nogle fælles sproglige træk, men der er også særlige sproglige karakteristika, som kendetegner de enkelte fag og afskiller fagene fra hinanden. Faglæreren kender sit fags sprog og kan dermed tilrettelægge undervisningen, således at barnet opnår kendskab hertil.
Den sprogbaserede undervisning indeholder fagspecifikke sproglige og faglige mål for elevernes læring, og sammenkobler derfor faglig og sproglig læring og udvikling.
I undervisningen sætter vi spot på både sprog og læring i de aktiviteter, emner, temaer, opgaver og materialer, der arbejdes med. Vi har på den måde en kognitiv og sproglig tilgang til læring.

Arabisk (webtilgængelig)

Dari (webtilgængelig)