Dagligdagen

Undervisningen starter hver morgen kl. 7.55. Nogle har startet dagen i morgen-SFO, andre kommer med den lokale bus, cykler og endelig har nogle en taxabevilling. Dagen slutter for de yngste elever kl. 13.00, de resterende kl. 13.50. Skolelederen kan dispensere til en afkortet skoledag i samarbejde med hjemmet og psykolog.

SCV er delt i enhederne Satellitten og Basen.

Skoledagen starter hver dag med morgensang i klassen, dog afholdes der fælles morgensang på specielle dage. Dagens program gennemgås for hver klasse. Enkelte elever har brug for individuel gennemgang og visuelt forlæg.

Der afholdes to pauser i løbet af skoledagen; en formiddagspause (9.30 – 09.55) samt en middagspause (11.30 - 12.15). Børnene spiser med personalet, der er køleskab i afdelingen og mulighed for at bestille mælk. Ringkøbing Skole afd. Rindum har en velassorteret skolebod, hvor det er muligt at købe salater, sandwich mm.

Skemaet indeholder faglige såvel som praktisk-musiske timer. Ofte arbejdes der med en praktisk tilgang til faglige problematikker. Matematik, dansk - og fysikundervisningen integreres i en stor del af den øvrige undervisning.

Eksempler på hvordan den fagfaglige undervisning inkluderes i praktisk læring:

• SCV et stykke skov, her afprøves fag-faglige udfordringer, der eksperimenteres, undersøges og konkluderes
  • Et praktisk hold istandsætter lokaler, haven og legepladsen vedligeholdes og renoveres. Der måles, udregnes, tegnes og arbejdes
  • Madlavning på alle klassetrin og niveauer
  • Satellitten og Basen er adskilte enheder. Skemaer, pauser og undervisning planlægges uafhængigt af hinanden. I perioder, eller på særlige dage, mødes eleverne på tværs de to enheder

Årets gang og traditioner

I SCV holder vi fast i mange traditioner, som vi mener er både hyggelige og givende for eleverne. De forskellige traditioner fordeler sig jævnt ud over skoleåret. Datoer annonceres løbende på Aula. Eksempler på aktiviteter:

• Atletikdag
  • Skolernes Motionsdag
  • December traditioner med hhv. juleklipedag, julefrokost og julegudstjeneste
  • Regionalt fodboldstævne
  • Fælles idrætsdag med andre centre i kommunen
  • Udflugter og fælles oplevelser

Der kan tilbydes forskellige forløb i samarbejde med Ungdomsskolen, eksempelvis brandmandskursus, kreative forløb o.lign.

Årshjulet indeholder derudover bl.a.:

• Brobygning
  • SSP-arrangement