Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Special Center Vest (SCV)

Indledning

I Ringkøbing-Skjern Kommune tilbydes undervisning til elever med særlige behov på 3 specialcentre og 2 specialskoler:

  • Specialcenter SYD - Skjern Folkeskole
  • Specialcenter ØST - Spjald Skole
  • Specialcenter VEST - Ringkøbing Skole
  • Rindum Kjærgaard
  • Skjernåskolen

Samlet set udgør tilbuddene et bredspektret tilbud til elever, der bliver visiteret til et specialtilbud inden for kommunen. Visiteringen sker centralt via Dagtilbud og Undervisning på baggrund af udredning og anbefalinger fra PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning).

Specialtilbuddene modtager elever fra hele kommunen.

Specialcenter Vest (SCV) har eksisteret siden august 2010 og er normeret til 40 elever i aldersgruppen 0. til 10. årgang.

 

De fysiske rammer

SCV er fysisk placeret i en fritliggende bygning på Ringkøbing Skole afd. Rindums område - også kaldet 1911- fløjen. Bygningen blev indrettet specielt til formålet ved starten i 2010.

Bygningen er i to etager og indrettet med flere mindre rum på begge etager.
I dagligdagen anvender SCV naturligvis også skolens øvrige faglokaler til f. eks. idræt, fysik, billedkunst, hjemkundskab m.m.

SCV har sit eget skærmede udeareal i den gamle have direkte ved bygningen, men eleverne anvender også i stor udstrækning de øvrige udearealer på skolens område sammen med skolens andre elever. 

 

Opbygning og organisering

SCV er en naturlig del af Ringkøbing Skole. Ringkøbing Skole har en skolebestyrelse bestående af syv forældrevalgte medlemmer, to medarbejderrepræsentanter og to elevrepræsentanter. Ved valg til bestyrelsen er den ene af de forældrevalgte pladser forhåndsreserveret til en forældre med et barn i SCV – hvis det ikke er muligt med en sådan repræsentation vil én af de forældrevalgte blive tildelt en særlig rolle som kontaktperson til SCV.

Ledelsesmæssigt har SCV en afdelingsleder, som sammen med skolens øverste leder har ansvaret for specialtilbuddet. I hverdagen møder eleverne en fast stab af medarbejdere bestående af både lærere og pædagoger, som har et tæt samarbejde. Specialtilbuddet er delt op i tre afdelinger; V1 (indskoling), V2 (mellemtrin( og V3 (udskoling). Afdelingerne arbejder i perioder på tværs af fag og alderstrin.

For de yngste elevers vedkommende er det muligt at benytte skolens SFO og Klub, hvor de sammen med øvrige børn fra skolen ud fra deres individuelle forudsætninger kan deltage i tilbuddene efter endt undervisning. De vil i SFO være tilknyttet Oasen, en lille skærmet enhed i det store fællesskab.

 

Visitering og opstart

Når en elev er visiteret til SCV modtager hjemmet besked herom digitalt fra Visitationsudvalget i Dagtilbud og Undervisning. Samtidig modtager skolen samme information.

Af brevet fremgår det, at hjemmet vil blive kontaktet telefonisk af skolen. Ved denne første kontakt mellem afdelingsleder og hjemmet kan der bl.a. aftales tidspunkt for et besøg, rundvisning, overleveringsmøde og muligt tidspunkt for start på skolen. I forbindelse med visiteringen modtager skolen relevant skriftligt materiale fra visitationsudvalget omkring elevens baggrund og forudsætninger.

Skolen indkalder forud for skolestarten til opstartsmøde, hvor deltagerkredsen bl.a. er afgivende skole/institution, relevant fagpersonale, kommende kontaktperson i SCV og afdelingsleder.

På mødet laves der konkrete aftaler på elevniveau af betydning for en succesfuld start i SCV samt de nødvendige tryghedsskabende aftaler mellem skole og hjem i forbindelse med skiftet til SCV.

Efter opstarten indkalder skolen til et opfølgningsmøde med deltagelse af hjemmet, kontaktperson og evt. andre relevante fagpersoner samt evt. afdelingsleder. Opfølgningsmødet kan dog erstattes af statusmødet, såfremt det tidsmæssigt er sammenfaldende.